De Porsche 911. Voor velen een jongensdroom. Voor een enkeling daadwerkelijk bezit. Het zal u niet verbazen dat ik meerdere klanten heb met zo’n snelle sportwagen. Sterker nog, vrijdag kwam er een zijn nieuwe 911 laten zien. Turbo. Verdiend op de beurs.
En eerlijk is eerlijk, niet omdat wij megarendementen realiseerden, maar vooral omdat hij in de afgelopen jaren zelf een aantal briljante investeringen had gedaan. Van de winst kon met gemak een Porsche worden betaald. Toch was hij een beetje bedroefd. Hij had namelijk winst laten liggen. Zijn ‘verdriet’ dwong mij om een column uit 2016 nog eens af te stoffen: een belegger verliest altijd. Deze is echter nu nog net zo actueel. En was dat eigenlijk ook al in 1630 toen beleggers naar hartenlust in tulpenbollen investeerden.
Waarom de belegger altijd verliest? Ik zal dat toelichten aan de hand van vier mogelijke scenario’s:
1. Je koopt een aandeel en het daalt. Verlies.
2. Je koopt een aandeel dat vervolgens stijgt en je verkoopt met winst, maar hierna stijgt de koers verder. Gevoelsmatig verlies, want je had ze moeten houden. De man die de Porsche aanschafte, kampte met dit scenario. Hij had €270.000 in een aandeel geïnvesteerd. Een dag (!) later was de waarde €650.000 en hij verkocht met enorme winst. Geloof het of niet, maar de dag erna stond het aandeel nog hoger. De waarde zou €1 miljoen zijn geweest appte hij. Het missen van die rit deed pijn… Ik kan u vertellen dat indien hij niet zou hebben verkocht, hij waarschijnlijk in scenario drie was beland:
3. Je koopt op de bodem en verkoopt op de top. De aanvankelijke euforie maakt plaats voor spijt, want je had veel meer moeten kopen. Gevoelsmatig verlies. En dan het laatste scenario:
4. Een aandeel dat je niet hebt, stijgt hard. Wederom een gevoelsmatig verlies.
Wie geen aandelenportefeuille heeft, zal zich daar misschien ook in herkennen. Jij doet niet mee en anderen wel. In dat geval ben ik nog steeds liever de 'verliezende' belegger.
Met vriendelijke groet,
Heeft u vragen of wilt u meer weten en wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons dan gerust. Wij hebben geen keuzemenu en staan u direct te woord.
Liever mailen? Binnen een werkdag heeft u een reactie van ons.