Als voetballiefhebber ben ik er extra trots op dat bij voetbalclub BFC de naam 1Vermogensbeheer op de shirts prijkt. Prachtig! Meer naamsbekendheid en we maken het mede mogelijk dat 2000 leden kunnen voetballen. Over de ontwikkelingen van sponsoring in het profvoetbal ben ik beduidend minder enthousiast. Reclames voor online gokken vervuilen de velden.
Neem bijvoorbeeld de shirtsponsors van Fortuna Sittard, AZ of Vitesse. BetCity en Kansino trekken miljoenen uit om argeloze particulieren aan het gokken te krijgen. Op de mouwen van de ‘grote drie’ prijkt het woord Toto. Notabene eigendom van de Nederlandse Staat. De Staat roept jou op om de nieuwe ‘Koning Toto’ te worden en lekker in te zetten op voetbalwedstrijden. Misselijkmakend. De KNVB viel over EasyToys, maar vindt dit blijkbaar allemaal wel prima.
In oktober was de werkloosheid 3,7%. Ongezond laag, maar ook vertekend. Het probleem is dat veel Nederlanders gewoon weinig werken. In loondienst werken wij gemiddeld 1275 uur per jaar. De Deen werkt 1400 uur, een Fransman 1500 uur en Amerikanen zelfs 1800. Zijn wij dan zo lui? Nee niet per se.
Gokken
Het lijkt onschuldig: een tientje inzetten op een voetbalwedstrijd. Maar het is niet voor niks dat gokbedrijven geld spenderen om u te laten gokken: het huis wint namelijk altijd. De gokker hoopt op winst, maar eindigt met verlies. Nederlanders blijken jaarlijks online €1 miljard te vergokken. Wie inzet op voetbalwedstrijden verliest gemiddeld dik €150 per maand. €1800 per jaar.
Kansspelen op afstand
Een belangrijke oorzaak is de wet ‘Kansspelen Op Afstand’. Die maakt het voor aanbieders van online gokken mogelijk om volop te adverteren en legitiem slachtoffers te maken. Het idee achter de wet is dat de overheid meer grip krijgt op online gokken. Het resultaat is dat geregistreerde partijen ongebreideld reclame mogen maken om mensen de vernieling in te helpen. Door het gokgedrag van pa, komen tienduizenden gezinnen in diepe financiële problemen. Het tegengestelde effect.
Toezicht
Partijen die financiële producten of diensten aanbieden vallen onder toezicht van de Autoriteit Financiële markten (AFM). Ze zijn getoetst, beschikken over een vergunning en dienen aan strikte voorschriften te voldoen. En dat is terecht. Op die manier is beter geborgd dat er enkel bonafide partijen actief mogen zijn die aan wet en regelgeving voldoen. Dankzij toezicht van de AFM is de consument vooraf op de hoogte van mogelijke risico’s en kan financiële producten/diensten afnemen die aansluiten bij zijn situatie.
De Kansspelautoriteit zou vanuit dat perspectief op zeer korte termijn in gesprek moeten gaan met de AFM en zorgen voor betere regulering van de volledig ontsporende markt van online gokaanbieders.
Heeft u vragen of wilt u meer weten en wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons dan gerust. Wij hebben geen keuzemenu en staan u direct te woord.
Liever mailen? Binnen een werkdag heeft u een reactie van ons.