DE TELEGRAAF COLUMN

Iedereen in een Tesla?

25 Jan 2021 — Jim Tehupuring

Responsive image

Aanvankelijk waren er forse overheidssubsidies nodig om de elektrische Tesla’s aan de man te brengen. Maar anno 2021 zijn de toch prijzige auto’s niet aan te slepen. Innovator Tesla is een succes.

3 jaar terug stond Tesla er beduidend minder voor. Door aanhoudende verliezen kwam de bodem van de kas in zicht en er waren grote problemen met leveringen. Topman Elon Musk wist het tij te keren en Tesla zal over 2020 winstgevend blijken. Woensdag publiceert Tesla jaarresultaten. Goede kans dat deze door de groeiende schare Tesla-beleggers wederom met gejuich worden ontvangen.

Een jaar geleden beloofde Musk aan beleggers soepeltjes 500.000 auto’s te kunnen leveren. En dat is precies gelukt. Maar nu komt het: de aandelenkoers is afgelopen jaar opgelopen van $84 naar $850. Vertienvoudigd! Best bijzonder als een bedrijf gewoon doet wat het beloofde. Op de beurs is voor een hogere aandelenkoers maar één ding nodig: kopers. En die blijven vooralsnog toestromen. Je krijgt soms het gevoel dat veel beleggers aandelen Tesla kopen vanwege hun geloof in Elon Musk of misschien omdat ze de auto’s mooi vinden. Normalier koop je omdat je inschat dat iets goedkoop is en in waarde kan stijgen. Bij aandelen Tesla a $850 is dat nog maar de vraag.

De totale marktwaarde van Tesla is $800 miljard. Ter vergelijking: de grootste autobouwers ter wereld Toyota en de Volkswagen Groep (oa Audi, VW, Seat, Porsche) produceren jaarlijks elk ruim 10 miljoen auto’s. Hun marktwaarde? $200 en $100 miljard. Ze leveren dus allebei 20 keer zoveel auto’s, maar de marktwaardes zijn een fractie van Tesla. In geval van Tesla vertegenwoordigt iedere verkochte auto een beurswaardering van $1.600.000. Ongekend. Nu is er wel een wezenlijk element. Tesla groeit hard. En de huidige aandelenprijs reflecteert toekomstverwachtingen. Schijnbaar rijdt in 2030 iedereen in een Tesla?

Je kunt je afvragen of het realistisch is dat Tesla over 10 jaar meer auto’s verkoopt dan de twee grootste autobouwers nu samen doen. Zeker als je bedenkt dat Volkswagen heeft aangekondigd vol in te zetten op Elektrisch rijden. In Nederland werden in 2020 meer elektrische Volkswagen ID.3’s verkocht dan Tesla’s. Kortom, een prachtig bedrijf, mooie auto’s, maar (te) dure aandelen.

Met vriendelijke groet,

Jim Tehupuring

Neem gerust contact met ons op om uw wensen te bespreken

Doe de profielscan en ontvang uw persoonlijke beleggingsplan.


1Vermogensbeheer©

Nieuwe 's-Gravelandseweg 27

1405 HK Bussum

035-740 0250
info@1vermogensbeheer.nl
dienstverleningsdocumenten · brochure · privacyregelement